Sunday, December 16, 2012

Where are you when they need you?



Most of us are busy growing up that we forgot that our parents are growing old. Aku pun macam tu. Dulu kalau cuti aku rasa tak balik pon tak apa. Muda-muda ni nak keluar ke tempat orang cari experience bukak mata and so on. Call pon seminggu sekali dah cukop. Bukan tak rindu tapi malu nanti takut mak kata homesick. Jahil betul aku.

Aku start kelua rumah masa umur 13 tahun. Bukan aku lari dari rumah. Aku masuk boarding school la gila. 5 tahun aku kat sana berapa kali je makayah aku datang. Weekend kalau ada parent melawat sometime rasa mcm  hiba juga. But then bila dah besar baru aku faham yang sebenarnya ayahmak aku ni dah tua tak larat nak drive jauh-jauh lawat aku. Kadang-kadang aku menyesal masuk sekolah tu, not to say that aku tade life kat situ, tapi aku rasa macam masa aku dengan mak ayah sikit je. Sedar-sedar diorang dah tua. Somehow, kita kene berhijrah kan. And dari situ la aku banyak buat silap and aku belajar dari kesalahan tu.

As I said before ayah aku sakit last week kan, time aku balik tu aku pujuk juga ayah aku untuk ke hospital. Mula-mula dia berkeras tanak pergi sebab dia takut kalau dia kene admitted to hospital, macam mana dengan rumah, mak aku and so on. Sampai macam tu sekali dia pikir. Maybe sebab orang tua kan...


Ha, macam biasalah bila dah gi hospital and ayah aku pon tak makan dah masuk 5 hari dat day, kene la tambah air. Contoh seorang isteri mithali, mak aku sentiasa ada kat sebelah ayah aku tak kira senang atau susah. Tak pernah sekali pon merungut. Time ni masa aku lihat wajah sorang-sorang, dah makin banyak kedut kat muka. Sedih pula rasa. Separuh hari duduk situ akhirnya doktor pon discharge ayah aku. Malam tu dia da makan da nasi sikit and alhamdulillah keesokannya dah boleh berjalan, mandi sendiri and so on. If not, waktu awal-awal sakit dulu mak la yang papah ayah ke bilik mandi. Sedih kan..? Mana aku time tu...?

Well, apa yang aku nak cakap kat sini, kita masih bertuah kalau mak dan ayah masih hidup. Treasure the time u had with them. Do not take their advice lightly. Its for ur own good! Respect them! They are the king and queen of ur life. Banyak pulak advicenyeee. Ha, macam tu la lebeyh kurang. Bila kita kecik kita perlukan diorang tapi bila diorang dah tua ni, sapa lagi nak jaga diorang kalau bukan kita kan.

Aku harap aku sempat la balas jasa mak dan ayah aku. InsyaALLAH, lagi 2 tahun aku habis degree ni. After dat aku dah tak payah susakan diorang lagi dah. Turn aku pula lepas tu :)


TREASURE YOUR PARENTS~!

No comments: