Thursday, November 15, 2012

ACCA..What's that?


Guys, tonite aku nak cerita pasal ACCA ni. Ok, untuk accounting based students, mesti dah muak dengar sikit-sikit ACCA sikit-sikit ACCA and so on. Tapi aku rasa tak semua tahu apa sebenarnya ACCA ni. Well, actually ACCa ni stand for The Association of Chartered Certified Accountants. Grand la jugak sapa yang pegang title ACCA ni.

Dalam talk tu banyak juga la benda berharga yang aku dapat. Aku siap bawak tab lagi just in case bosan kan boleh aku mengadap tab je. Tapi talk tu takdelah macam yang aku expect. Presenter on that day was Ang Weng How kalau aku tak silap. Or sort of like dat la bunyi sebutan dia. He's working with the ACCA and of cos la keje dia nak promote ACCA kan... But so far banyak jugak la advantage amek ACCA ni sebab recognised by many org. So tak rugi.



Haaa, ni gamba housemate aku waktu talk ACCA aritu. (Saja nak marketkan kau sikit napiii). Kat sini aku nak terangkan pasal subjects yang kita kena pass untuk dapat ACCA qualification tu. Ok, ada 16 papers altogether tapi kita just kene past 14 paper je untuk dapat qualification tu. Ish, nak speaking sikit lah. Well, we are talking bout ACCA kan...

Ok, Here goes.. The 14 papers that must be passed to qualified are the 9 fundamental paper,3 papers of Essential modules and 2 optional module papers. Bagi sesapa yang dah ada degree atau tengah mengejar degree dalam accountancy macam aku ni, all the fundamental level papers can be ignored. So, we just have to focus on the other 5 papers. Sikit je lagi kan...??


So, those yang kat luar sana yang sehaluan dengan aku, ACCA ni berharga la juga kan sbb kalau diresearchkan, ramai juga la top gunners of the big company yang ada qualification ACCA ni. So, apa lagi.. Jom la kumpul $$ nak amek ACCA. Yuran dia bukan freeee u know. Mahal la jugak. Pasal yuran aku tak dapat exact number sebab aku malas nak google carik, yang aku tahu memang la mahal. 

Bagi sapa-sapa yang tak berkemampuan yang standard bergaya tapi papa macam aku ni, bolehlah bekerja dahulu cari uwang. Kalau nasib baik, untung-untung company korang akan sponsor lah dalam korang mengejar ACCA ni. Berita baiknya, setahu aku, ACCA tade had umur.. So, kalau dah bercicit baru nak amek exam pon boleh.. No worries :) Lastly, aku rasa da penat nak mengarut malam ni. Good luck dalam mengejar qualification ACCA ni. Jgn bungkus di tengah jalan :D

No comments: