Monday, November 19, 2012

Big 4


Disebabkan malam ni aku malas nak study walaupun esok aku ada quiz intermediate accounting, so aku nak share lah sikit pasal apa yang aku kena amek tau dalam bidang perakaunan ni.

Nampak kan aku letak gambar apa...?? Ha tu semua adalah 4 accounting firms yang terbesar dari semua semua firm. Tapi aku rasa mostly ramai budak-budak akaun yang noob pasal benda ni. Apa benda KPMG and semua semua tu kan...?? Jangan tipu laaa.. 

Ok, disebabkan itu aku nak share la sikit apa yang aku tahu pasal Big4 ni. Ini semua actually firm firm yang provide servis servis like audit, assurance, tax, consulting, advisory, actuarial, corporate finance and legal. Senang kata bab bab akauntansi ni semua dia provide lah.

Mostly firms ni dikenali dengan nama pendek je. Like :

Pwc : PriceWaterHouseCoopers
Ey    : Ernst & Young
Deloitte still known as Deloitte.

Tapi KPMG ni ramai yang tatau sebab nama dia ni hasil gabungan beberapa nama accounting firm before diorang merged in 1987. So sini aku nak bagitau la what is KPMG :)

K - Klynveld
P  - Peat
M - Marwick
G  - Goerdeler

Mostly, outstanding students akan target untuk kerja kat firm-firm ni la tapi aku tak harap sangat pon. hahah. Nampak sangat tak outstanding. Kalau ada rezeki ada la aku kat sini. 

That's all :)

No comments: